zondag 17 september 2017

Mijn leesautobiografie



Mijn leesautobiografie

Hallo iedereen, in mijn eerste bericht ga ik het hebben over hoe ik ben ontwikkeld als lezer in verschillende fases. Ik ben niet iemand die vrijwillig gaat lezen maar toch zal ik mijn leeservaringen delen.❤

Fase 1: de kleuter- en kindertijd

Afbeeldingsresultaat voor nijntje ziekenhuis
Afbeeldingsresultaat voor nijntje leestMijn eerste boekjes waren vooral boekjes met alleen maar plaatjes of boekjes die werden voorgelezen. Mijn favoriete kinderboekjes waren die van Nijntje. Ik vond die boekjes heel leuk omdat het op een toffe manier getekend is. Ook vond ik het leuk omdat één van Nijntje haar vrienden (Betje Big) een varkentje was en ik vroeger verzot was op varkentjes.
Als Nijntje weende omdat ze naar het ziekenhuis moest, weende ik altijd mee...



Afbeeldingsresultaat voor big bad wolf black and white

In mijn kleutertijd werd er vaak 's avonds voor het slapengaan een sprookje verteld. Daar luisterde ik heel graag naar omdat er veel fantasie aan bod komt en dat vermakelijk was. Vooral de drie biggetjes en de boze wolf waren fascinerend.
Ook het oude boek van mijn oma met de originele sprookjes van Grimm heb ik dikwijls voorgelezen gekregen.


  

Fase 2: de basisschool 

In het begin van de basisschool begon ik zelf te lezen. Ik ben nooit echt een goede lezer geweest maar dat stopte mij toen niet. De rest van mijn gezin leest heel veel en we hebben dus een enorme voorraad boeken in huis. "Leren lezen met Suske en Wiske" vond ik het leukst.
De boekjes van Tiny las ik ook heel graag toen omdat het geen moeilijke boekjes waren met nog steeds heel veel afbeeldingen. Thuis hadden we bijna alle Tiny boekjes. Mijn lievelingsboekje was toch wel 'Tiny gaat op ballet'. Dat boekje heb ik helemaal versleten.

Afbeeldingsresultaat voor het leven van een loserMeer naar het einde toe van de basisschool begon ik de boeken van 'het leven van een loser' te lezen omdat deze boeken al meer op echte boeken begonnen te lijken en nog steeds redelijk veel tekeningen bevatten. Het leven van een loser is ook een boek met veel humor in wat het leuk maakte. Ik heb die boeken wel meer dan 3 keer gelezen. Als er vandaag een nieuw boek zou komen, zou ik het zeker lezen.

Fase 3: de eerste en tweede graad in het middelbaar

Vanaf de eerste graad begon ik echte boeken te lezen en natuurlijk las ik ook wel strips. Mijn voorkeur van strips ging uit naar F.C. De Kampioenen omdat het zeer grappige verhalen zijn. Soms las ik ook wel eens Jommeke maar dat was al wat moeilijker.

Afbeeldingsresultaat voor book hunger games black and whiteTot ik fan werd van The Hunger Games. Deze trilogie heb ik wel vrijwillig uitgelezen en ook de bijhorende films heb ik al dikwijls herbekeken. In de eerste graad en tweede graad las ik nooit thuis boeken uit vrije wil. Het moest voor een schoolopdracht zijn of het kwam er niet van. Ik heb 'Het diner', 'Haar naam was Sarah', 'Los' en 'De belofte' gelezen. Alle vier waren voor een opdracht literatuur.




Fase 4: de derde graad in het middelbaar

Afbeeldingsresultaat voor eerste leven boekOver de derde graad kan ik nog niet veel vertellen omdat ik nog maar 1 maand in de derde graad zit. In de zomervakantie heb ik wel op reis één boek gelezen genaamd 'Eerste leven'. Ik vond het boek vanaf pagina 1 direct al heerlijk omdat het een zeer meeslepend verhaal is. Ik ben wel niet tot het einde geraakt dus weet ik nog steeds niet wat het einde is.

Als ik vandaag de dag lees voel ik wel aan dat mijn leesniveau omhoog is gegaan. Ik begrijp meer woorden en kan sneller lezen.
Ik kijk er niet naar uit dat we voor school moeilijke boeken moeten gaan lezen. Ik pak liever een boek van mijn eigen niveau en mijn eigen stijl. Ik hoop dat we een waargebeurd verhaal moeten lezen dat vind ik zeer leerrijk en aangenaam.


Boeken

Als ik één boek moest kiezen dat ik het beste vond is dat het boek 'Eerste leven'. Het boek is zeer spannend, er zijn geen momenten dat ik het saai vond dus ik las het oprecht met plezier. Het boek speelt zich af in de toekomst. Daar hou ik van omdat ik dan een ander beeld van de toekomst krijg.

Gerelateerde afbeeldingHet slechtste boek dat ik gelezen heb is "Allsports Academie". De spannende stukken waren niet goed verteld en zelfs op het einde werd niet duidelijk wat er juist gebeurd was. Eigenlijk gebeurt er niet echt iets in, ik had liever gehad dat het één interessant verhaal was dan drie waar niet veel gebeurt.
Geef mij maar een thriller die ik in één avond wil uitlezen!

Als ik een boek zou schrijven zou het een verhaal zijn dat zowel een thriller is als een non-fictie boek. Daarmee bedoel ik gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het zou gaan over een ontvoering die zeer gedetailleerd verteld wordt zodat je in de huid van het karakter kan kruipen en dat je kan voelen hoe verschrikkelijk het is als je zoiets meemaakt. Ik vind non-fictie interessant om te lezen omdat je zo ook dingen bijleert.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leesportfolio III: strips en graphic novels

'De zwerver', Maarten De Saeger Colofon Titel: De zwerver Uitgave: 2017 Druk: eerste druk Vertaler: geen Uitgeverij:...